sâmbătă, 11 decembrie 2010

Body Typing

De cand s-a nascut Alex nu numai ca nu mai am timp sa scriu si sa citesc ca inainte, dar tot ce implica vizionarea unor filme cu sonor sau chiar interviuri audio se amana la nesfarsit. Cand doarme nu pot, si cand e treaz nu pot sta la calculator.

Inainte sa il am pe Alex vizionam regulat filmuletele pline de informatii importante de la renegadehealth.com. Acum imi tot propuneam sa le vad si nu reuseam. (Heheee, tin minte cand imi imaginam ca in astia doi ani voi citi mult, voi scrie mult... ce vremuri :)) )

Totusi, cand am vazut titlurile de body typing, si mai ales cuvantul magic thyroid, am zis ca e musai sa le vad. Eu am invatat asa de multe despre sanatate de pe internet, incat acum imi amintesc cum tot mai descopeream o planta benefica sau o dieta potrivita pentru bolile mele. Si faptul ca in modul asta a aparut si Alex ar trebui sa ma ambitioneze sa nu abandonez contactul cu lumea virtuala.

Dar sa incepem! Nu pun filmuletele de pe youtube. Chiar daca pagina ar arata mai bine, totusi mi se par relevante de multe ori si comentariile de sub filmulete, de pe blog:

Cum sa identificam carui tip metabolic apartinem

Se vorbeste despre sistemul endocrin si cat de mult influenteaza acesta functiile tuturor celorlalte sisteme, cat sunt de importante toate organele endocrine.

Dupa cate am inteles, sunt 3 tipuri. Tipurile sunt denumite dupa "slabiciunea" sistemului. Adica daca ai o tiroida slaba, apare tipul tiroidic, daca ai o glanda pituitara slaba, apare tipul pituitar, si daca ai glande adrenale slabe, apare tipul adrenal. Mai sunt si combinatii intre ele:

- tipul tiroidic
- tipul pituitar
- tipul adrenal
- tipul tiroidic- adrenal (in aceste prime 4 tipuri se incadreaza 85% din populatie)
- tipul adrenal - pituitar
- tipul pituitar - tiroidic.

Ce m-a enervat a fost ca nu mi-am dat seama carui tip metabolic apartin, pentru ca am multe caracteristici importante de la toate 3 tipurile. Dupa ce am vazut si ultimul filmulet, mi-am explicat si asta. Pentru ca se pare ca tipurile metabolice seamana cu tipurile ayurvedice. Si de cate ori am incercat sa-mi gasesc tipul ayurvedic, m-am enervat pentru ca am multe caracteristici asa zise "definitorii" de la toate 3.

Cum ne dam seama carui tip apartinem? Dupa caracteristicile fizice si dupa slabiciuni.

Tipul tiroidic:
- deget inelar lung si deget aratator scurt
- fruntea dreptunghiulara, fata dreptunghiulara - that's me!
- pui greutatea in partea din fata (pe burta, pe coapse, iar fundul e aproape inexistent) - culmea culmilor, la pusul greutatii ma incadrez perfect la celelalte doua tipuri! Eu cu probleme de greutate din cauza tiroidei! Nu pun pe burta decat putin, dar pe fund si coapse pun la greu
- parul gros, pielea mai "groasa" - da, am firul de par cam gros, uscat
- toate caracteristicile fetei sunt "curgatoare" - nu am asa ceva
- dintii sunt "aerisiti", este loc printre ei - :))) aici sigur nu ma incadrez, pentru ca ai mei din lipsa de spatiu se incaleca
- barbia e proeminenta - parca...
- claviculele nu se vad
- energia foarte slaba - da, ma incadrez
- se lupta cu trezitul dimineata si stau mai mult seara - da, asta sunt eu!
- memorie slaba, confuzie, letargie, greu de luat decizie, probleme cu memoria (pentru ca creierul foloseste oxigen si un om cu hipotiroidism nu foloseste bine oxigenul!) - da, ma incadrez!
- Noaptea le este frig si se invelesc tare si se imbraca gros.


Din urmatorul filmulet Cum sa afli daca esti tipul adrenal aflam:

Tipul adrenal:
- parul subtire
- pielea moale, sensibila
- dintii sunt inghesuiti - aici ma incadrez perfect!
- barbia mica, din cauza testosteronului scazut si a functiei ovariene scazute
- se vad claviculele - da, mi se vad!
- abdomenul e slab, dar fara muschi, din cauza testosteronului scazut si a cortizolului scazut. Si apare o proeminenta chiar sub buric, din cauza muschilor slabi. Incredibil! Am avut toata viata asa ceva. Chiar o prietena buna imi spunea ca am burtica de ingeras :)) pentru ca nu era chiar o grasime, uite ca acum aflu ce era de fapt.
- aratator mai mare sau egal cu inelarul - aici ma incadrez
- sunt obositi dupa-amiaza - din cauza scaderii cortizolului
- mainile si picioarele sunt reci - tot timpul!
- simt nevoia foarte des sa urineze


Tipul pituitar:
- fata rotunda -
- forma de para, cu fund enorm si celulita pe laterale (din cauza functiei ovariene slabe) - da, asta sunt eu! Tot timpul am fost slaba in sus si grasa in jos
- mainile si labele picioarelor sunt mici - da
- unghia degetului mic e mai mica decat te-ai astepta
- inelarul si aratatorul sunt cam egale - le am egale, deci as putea sa fiu si adrenal si pituitar


In continuare, aflam despre dieta si suplimentele pentru tipurile tiroidic si adrenal.

Pentru tipul tiroidic:
- Din cauza incapacitatii metabolizarii corecte, creierul si pielea se umfla. Asa ca trebuie introdusa o sursa de T3 naturala: kelp, alge marine
- Temperatura corpului e scazuta, deci sistemul imunitar e foarte foarte slab pentru ca febra nu reuseste sa omoare virusii. Toxinele se acumuleaza, limfa nu se misca bine. Din cauza asta tipurile tiroidice sunt foarte vulnerabile la orice ciuperci, la degete, la intestine, in tot corpul. Oregano e foarte bun la omorarea ciupercilor din corp. Pentru ca e un cerc vicios, ciupercile scad si mai mult actiunea tiroidei.
- Tipul tiroidic trebuie sa manance carne rosie, oua, lapte crud, multe grasimi, si sa scada aportul de carbohidrati. Multe verdeturi ca sa ajute cu oxigenul.
- Ne mai explica un mod de a vedea ca stam prost cu oxigenul, faptul ca nu sunt bulinele acelea albe de pe unghii. Eu nu le am...


Pentru tipul adrenal:
- nu pot sa-si mentina nivelul sarii din organism, au nivel scazut de aldosteron. Deci e nevoie de electroliti, de sare.
- Laptisor de matca - plin de steroizi (lasa glandele adrenale sa se odihneasca).
- Rozmarin, salvie, ulei de seminte de dovleac.
- B-Complex, mai ales acid pantotenic aka vitamina B5 (lipsa acidului pantotenic duce la moartea, necroza glandelor adrenale) si riboflavina aka vitamina B2.
- vitamina C - nu exista scorbut daca adrenalele sunt normale.
- chaga
- ceai de macese

Mai departe, aflam despre Dieta si suplimente pentru tipul pituitar.

Pentru tipul pituitar:
- toate de mai sus (chaga, macese, laptisor de matca, vitamina C) +
- vitamina E
- acizii grasi esentiali

Si acum concluziile despre body-typing.

In filmuletul asta am aflat si eu ceva nou. Nu stiam ca sunt mai multe tipuri de scortisoara si ca in general scortisoara ce o gasim nu e adevarata scortisoara, nu e cea despre care citim atatea lucruri bune, cu reglarea glicemiei si insulinei, cu proprietatile antimicrobiene. Doar scortisoara Ceylon e adevarata scortisoara. Am aflat asta si de pe wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon la species.

In filmulet mai aflam de asemanarea cu tipurile ayurvedice: pitta-adrenal, kapha-tiroidic,...

Buuunn si acum din moment ce eu inca nu stiu carui tip metabolic apartin, poate ar trebui sa incep sa consum kelp, laptisor de matca si acizi grasi esentiali, ca sa fiu sigura ca le acopar pe toate :)).

Voi va regasiti usor intr-unul dintre tipuri?

11 comentarii:

  1. nuu!!!
    am trasaturi in toate cele 3!

    Tipul tiroidic:
    - energia foarte slaba
    - se lupta cu trezitul dimineata si stau mai mult seara
    - memorie slaba, confuzie, letargie, greu de luat decizie, probleme cu memoria
    - Noaptea le este frig si se invelesc tare si se imbraca gros.

    Tipul adrenal:
    - parul subtire
    - pielea moale, sensibila
    - se vad claviculele
    - aratator mai mare sau egal cu inelarul
    - sunt obositi dupa-amiaza
    - mainile si picioarele sunt reci

    Tipul pituitar:
    - fata rotunda -
    - mainile si labele picioarelor sunt mici
    - inelarul si aratatorul sunt cam egale

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici nu stiu daca sa nu mai cred toata folozofia cu tipologia sau suntem noi dereglate pe toate planurile? :D

    RăspundețiȘtergere
  3. eu sunt cam sceptica din fire. I kind of question almost everything :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Mie imi par cam aiurea criteriile astea... de exemplu ce inteleg ei prin barbie slaba? Pana si Ayurveda pare mult mai stiintifica. Eu stiu ca sunt Vata Dosha, dar nu imi corespunde ce scrie la pituitar aproape deloc, cred ca le-au incurcat cu cel tiroidian. Ayurveda se potriveste surprinzator cu descoperirile embriologiei (Vata e genul ectodermic, Pitta e mezodermic si Kapha endodermic). Asa ca am impresia ca au cam festelit tipurile astea endocrine... :)) Ralu, asculta ce zic, esti Pitta/adrenal... nu te lua dupa dinti, barbie si degete. Am vazut ce corp atletic poti avea dupa body-building, esti Pitta clar de tot, Kapha nu ajunge niciodata la astfel de performante, si nu e tipul intelectual ;).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La ayurveda mi-am tot facut teste pe site-uri diferite si am avut rezultate diferite, pentru ca in functie de preferintele alimentare, de frig, sport, aspect si alte chestii, ma incadram in toate :)))). Dar daca tu zici ca sunt Pitta, sunt fericita ca in sfarsit stiu ce sunt :))), am incredere in tine! Si multumesc de complimentele ascunse sub diagnosticul tipului :))

      Ștergere
    2. Raluca, am fost si eu diagnosticat cu tiroidita Hashimoto, spune-mi cum pot sa iau legatura cu tine pentru a schimba informatii?

      Ștergere
    3. Cristian, din pacate chiar acum timpul meu e limitat, al doilea copil are o luna si nu ne ocupam doar cu acomodarea in 4, ci si cu bolile, tocmai acum ne-am externat dupa o pneumonie a micutului...

      Asa ca o sa te rog sa rasfoiesti pe aici pentru mai multe informatii despre Hashimoto al meu:

      http://alexcreste.blogspot.ro/2012/08/cum-aparut-alex-pe-lume-partea-intai.html

      http://alexcreste.blogspot.ro/2012/08/cum-aparut-alex-pe-lume-partea-2_29.html

      http://alexcreste.blogspot.ro/2012/08/cum-aparut-alex-pe-lume-partea-2_25.html

      Ștergere
    4. Iti multumesc frumos, te inteleg, poate cand e ai mai mult timp poti sa imi dai un mail (cristianioan.paun@gmail.com).
      O intrebare am totusi, tu ai reusit sa te vindeci de tot de Hashimoto, sa iti stabilizezi permanent anti corpii?

      Ștergere
    5. Din 2009 imi ies ok la analize si anti-tg si anti-tpo.

      Ștergere
  5. Nu pot decat sa te felicit, sa stii ca m-ai inspirat teribil de mult iar de la anul voi face schimbari majore, voi duce aceeasi lupta ca si tina pana ce voi re-echilibra sistemul imunitar si ATPO vor fi in limite normale. Imi vreau viata inapoi!
    Inca o data, iti multumesc pentru povestile tale care mi-au dat un nou suflu: se poate vindeca cu naturiste!
    Daca nu mai vorbim, iti doresc sarbatori fericite si multa sanatate! Sa iti traiasca cei doi copilasi!

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna! Ce parere ai despre vaccinare? De evitat sau de recomandat? Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere